Neurovahvistaja® -koulutus

Neurovahvistavan lähestymistavan osaamiskeskus järjestää Neurovahvistaja® -koulutuksia neurokirjon lasten ja nuorten asioiden parissa työskenteleville ammattilaisille, jotka haluavat paneutua neurovahvistavien toimintatapojen käyttöön ottamiseen omassa työssään. Koulutuksen tarkoituksena on vahvistaa ammattilaisten valmiuksia ja rohkeutta toimia neurokirjon lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen.

Neurovahvistaja® -koulutus on suunnattu ammattilaisille, jotka haluavat

  • perehtyä neurovahvistavaan lähestymistapaan (neuro-affirming approach)
  • työskennellä neurokirjon lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa sensitiivisesti ja kunnioittavasti, turvallisemman tilan periaatteet huomioiden
  • tunnistaa neurokirjon näkökulmasta esteellisiä, syrjiviä tai ableistisia normeja, rakenteita ja ympäristöjä ja työskennellä niiden poistamiseksi
  • kehittää omia työtapojaan sekä organisaationsa / yrityksensä toimintamalleja kohti vastuullista ja neurokirjoystävällistä toimintakulttuuria
  • huolehtia siitä, että eivät ohjaa neurokirjon lapsia ja nuoria maskaamaan ja piilottamaan neurokirjon ominaisuuksiaan, ohittamaan omia tarpeitaan ja toimimaan heille haitallisilla neurotyypillisillä tavoilla.

Koulutukseen osallistuneet saavat käyttöönsä Neurovahvistaja® -tunnuksen osoituksena neurovahvistavan toiminnan elementtien huomioimisesta työssään. Neurovahvistaja® -tunnuksen voi halutessaan laittaa esille toimitiloihinsa tai käyttää sähköistä versiota esimerkiksi verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa ja viestiä näin asiakkaille ja yhteistyökumppaneille neurokirjoystävällisistä palveluista.

Neurovahvistaja® -koulutuksessa syvennät osaamistasi

  • neuromoninaisuudesta sekä yhdenvertaisuudesta, esteettömyydestä ja osallisuudesta neurokirjon kysymyksissä
  • lapsen ja nuoren kuulemisesta häntä itseään koskevissa asioissa
  • myönteisen neurokirjon identiteetin tukemisesta ja lasten ja nuorten oikeudesta kasvaa omaksi itsekseen ja elää syrjinnästä vapaata elämää
  • työskentelyn tavoitteiden asettamisesta ja toteutustapojen valitsemisesta siten, että ne ovat linjassa lapsen tai nuoren tarpeiden kanssa, kunnioittavat hänen neurotyyppiään, ovat hänelle merkityksellisiä ja vahvistavat hänen hyvinvointiaan

…sekä syvennyt neurovahvistavaan tapaan tukea, kasvattaa, opettaa, kuntouttaa, ohjata tai valmentaa neurokirjon lapsia ja nuoria!

  • hyödyntää työssään neurovahvistavan lähestymistavan elementtejä
  • kykenee reflektoimaan omia uskomuksiaan ja totuttuja toimintatapojaan
  • käyttää neurokirjon lapsista ja nuorista ja heihin liittyvistä asioista kunnioittavaa kieltä
  • työskentelee neurokirjon lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa sensitiivisesti ja kunnioittavasti, turvallisemman tilan periaatteet huomioiden
  • tunnistaa neurokirjon näkökulmasta esteellisiä, syrjiviä tai ableistisia normeja, rakenteita ja ympäristöjä ja työskentelee niiden poistamiseksi
  • kehittää omia työtapojaan sekä organisaationsa / yrityksensä toimintamalleja kohti vastuullista, yhdenvertaista ja neurokirjoystävällistä toimintakulttuuria
  • on perehtynyt neurovahvistavaan tapaan tukea neurokirjon lasten ja nuorten kehitystä ja hyvinvointia ja osaa perustella valitut toimintatavat.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen osoitteessa https://kirjonkirjat.com/neurovahvistaja